همایش روز جهانی تأیید صلاحیت

همایش روز جهانی تایید صلاحیت با شعار اعتباربخشی و حمایت از آینده تجارت جهانی، صبح روز ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۲، باحضور رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل استاندارد استان تهران، محمود هاشمی رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در این همایش که در سالن همایش‌های سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد، گفت: حفظ و نگهداری اعتماد به زنجیره تامین، اطمینان‌پذیر بودن نوآوری و تکنولوژی جدید و رفع موانع تجارت از دلایل نامگذاری روز جهانی تایید صلاحیت بوده‌است. هاشمی ادامه داد: موضوعاتی نظیر سازگاری با دنیای درحال تغییر، ظهور مصرف‌کنندگان آگاه، حمایت از نیازهای نهادهای حاکمیتی و استفاده از تکنولوژی از راه دور به منظور بهبود نتایج ممیزی نیز دیگر دلایل نامگذاری روز جهانی تایید صلاحیت با عنوان اعتباربخشی و حمایت از آینده تجارت جهانی بود.
دکتر هاشمی رئیس مرکز ملی تائید صلاحیت درباره توسعه همکاری با جهاددانشگاهی اظهار داشت: در ارزیابی و تایید صلاحیت ها، بهره گیری از ظرفیت ها و تجربیات متخصصان جهاددانشگاهی به عنوان یک مجموعه انقلابی و علمی، در استقرار الزامات و هم در بروز رسانی شایستگی هایی که مدنظر است و در استقرار الزامات تدوین استانداردها و شناسنامه ای که برای دامنه های مختلف اعتبارسنجی ایجاد می شود، راه گشا می باشد. همچنین متخصصان جهاددانشگاهی، به عنوان متخصص فنی و ارزیاب در تیم های ارزیابی در سراسر کشور می توانند به مرکز ملی تائید صلاحیت کمک نمایند.
وی با اشاره به درخواست های مبنی بر پیاده سازی مهارت سنجی و تائید صلاحیت فنی که از سوی مدیران آزمایشگاه های جهاددانشگاهی صنعتی شریف مطرح می شود، اظهار داشت: بحثی که در زمینه تایید صلاحیت مطرح می باشد مرتبط با استاندارد ۱۷۰۲۵ یا تایید صلاحیت اشخاص و استاندارد ۱۷۰۶۵ یا تایید صلاحیت در خصوص محصول و خدمت و فرایند می باشد که اگر تقاضایی در این زمینه باشد حتماً مرکز ملی تایید صلاحیت طبق الزامات بررسی می کند و اعتبار بخشی لازم را انجام می دهد.
محمدحسین طاهری، سرپرست اداره‌کل استاندارد استان تهران نیز در این مراسم بر نقش سازنده شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاه‌های همکار استاندارد در ارتقای کیفیت تاکید کرد و گفت: نهادهای تایید صلاحیت نقش بسزایی در بحث ارزیابی انطباق دارند؛ نتایج آزمون صادره توسط آزمایشگاه‌های همکار، و ‌نتایج بازرسی در فرایندهای صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد و مجوز کالاهای صادراتی و وارداتی مبنا است.
وی با اشاره بر تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله) درخصوص نقش ارتقای کیفیت در رشد تولید و تحقق شعار سال، افزود: در این مسیر نقش بنیادی نهادهای تایید صلاحیت انکارناپذیر است. این مقام مسؤل ادامه داد: انتظار می‌رود آزمایشگاه‌های همکار در تضمین کیفیت نتایج آزمون با استفاده از ابزارها و روش‌های درج‌شده در استانداردهای تخصصی، گام‌های موثرتری بردارند ‌و بر روی دقت و صحت نتایج آزمون تمرکز بیشتری نمایند. این مقام مسؤول افزود: تایید صلاحیت ابزاری مهم در رفع موانع تجاری است که با انجام ارزیابی‌های دقیق، برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در ارائه کالا و خدمات منطبق با استاندارد، اطمینان‌بخش خواهند بود.
طاهری خاطرنشان کرد: با تشکیل جلسات مستمر کمیسیون ماده ۴۲ در اداره‌کل استاندارد استان تهران، امیدواریم در پایان شش ماه اول سال، درصد قابل توجهی از این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده‌ باشد.
در این مراسم که در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد، سرپرست اداره‌کل استاندارد استان تهران با اشاره به امکان همکاری اداره کل استاندارد استان تهران با جهاددانشگاهی اظهار داشت: در زمینه انجام آزمون های تخصصی، به ویژه فرآورده های مشمول استاندارد اجباری مربوط به کالاهای وارداتی و داخل کشور که فاقد تجهیزات کامل و آزمایشگاه های تایید صلاحیت می باشد و همچنین در بحث آنالیز نتایج آزمون و قضاوت در مورد نمونه هایی که به نتایج آزمون صادر شده، اعتراض می شود، می توان از توان علمی و تخصصی آزمایشگاه های وابسته جهاددانشگاهی و دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور استفاده کرد.